Lajkonik



Coś o historii




          Lajkonik Snacks Sp. z o.o. to firma z ponad stuletnią tradycją, będąca największą fabryką przekąsek w Europie.
          W 1910 roku w miejscowości Skawina, niedaleko Krakowa została przez austriackiego kupca Henryka Franck’a założona Fabryka Surogatów Kawowych „Henryk Franck i Synowie”, która zajmowała się wyłącznie suszeniem, mieleniem i prażeniem cykorii. Rok później rozpoczęto produkcję kawy zbożowej.
           Przez kolejne lata przedsiębiorstwo rozwijało się powoli, w spokojnym tempie. W latach 30. było już na tyle silne i stabilne, że zdołało w nienaruszonym stanie przetrwać światowy kryzys ekonomiczny. W 1939 firma zatrudniała niespełna 700 ludzi (obecnie nieco ponad 400), a roczna wielkość produkcji kawy i cykorii wynosiła aż 7 500 ton (obecnie 33 000 ton ale nie kawy czy cykorii lecz słonych przekąsek). Po okresie wojennym została szybko odbudowana i znacjonalizowana czyli upaństwowiona.
          W latach 50. „Fabryka Środków Kawowych” poszerzyła swoją działalność o produkcję: makaronów, gotowych dań, przypraw, konserw warzywnych, mięsnych i owocowych, proszków do pieczenia, a także zup w proszku. Od 1961 roku nieprzerwanie przez 13 lat firma przeżywała okres silnego wzrostu, aby w roku 1970 zaprzestać produkcji koncentratów spożywczych i skupić się na tym z czego głównie słynie ta marka – słonych paluszków i kawy Inka. Paluszki okazały się być hitem wśród Polaków i nieodłącznym elementem towarzyskich spotkań. Ich popularność stała się tak wielka, że eksportowano je do: ZSRR, Niemiec, Kanady, USA, Anglii, Australii, Kuwejtu, Malezji, Nowej Zelandii, Arabii Saudyjskiej, Belgii, na Kubę, Islandię i do Bahrajnu i wielu, wielu innych krajów.
           Najważniejszym wydarzeniem dla marki „Lajkonik” było w 1993 roku jej sprywatyzowanie, w wyniku czego produkcja ciągle wzrastała, fabryka została rozbudowana i unowocześniona, a przekąski „Lajkonik” zdobywały na świecie coraz to większa sławę.



  
Tradycja i innowacja w „Lajkoniku”

        Tradycją przede wszystkim, jak sama firma to podkreśla są 3 złote zasady:

  ZASADA NR 1

Składniki najwyższej jakości


Wszystkie składniki używane do produkcji przekąsek „Lajkonik” są starannie dobierane i mają gwarancję najwyższej jakości.

  ZASADA NR 2

Polska tradycja wypieku


Jest ona pielęgnowana od wielu lat, a zdobyte doświadczenie sprawia, że „Lajkonik” jest w stanie trafić w gust każdego konsumenta.

  ZASADA NR 3

Oryginalna receptura



Produkty są wypiekane zgodnie z tradycyjną recepturą. Nie zawierają żadnych barwników, ani konserwantów, a unikalna technika wypieku, sprawia, że produkty na długo zachowują swój idealny smak.
       
         
       
           Do tradycji trzeba także zaliczyć przywiązanie klientów do marki i ich bezgraniczne zaufanie do produktów przedsiębiorstwa, bez których nie odbędzie się żadne towarzyskie spotkanie, a jest to niewątpliwie wynik renomy jaką firma uzyskała, działając na rynku od wielu lat.

       
       

         
Jeśli chodzi o innowację to w pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na regularne wprowadzanie nowych produktów na rynek (kolejne mają pojawić się już w 2018 roku), które są dostosowane do zmieniających się potrzeb, także tych smakowych człowieka. Innowacją jest też ulepszanie maszyn, nowe i ciekawe sposoby wyeksponowania produktów na rynku, przeznaczanie finansów na cele marketingowe, a także inwestowanie w rozbudowę fabryk, jak na przykład obecnie zainwestowane 32mln zł.


       
         
       
          Lajkonik Snacks zamierza rozbudować zakład produkcyjny w Skawinie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Nowa hala ma być integralną częścią obecnego zakładu produkcyjnego i zajmować ok. 2000m2 powierzchni. W nowym obiekcie ma zostać zainstalowana nowoczesna multitechnologiczna linia do przekąsek słonych o nowych teksturach i smakach.


          Poza tym firma Lajkonik dba o marketing swojej marki. Regularnie tworzone spoty reklamowe przyciągają uwagę konsumentów do ich wyrobów.

         




Zdobyte nagrody:

* Lider Forum 2006
* Produkt Roku 2006
* Laur Konsumenta 2007 – 2009
* The Best In Poland 2008
* Laur Konsumenta – Grand Prix 2009
* Superbrands 2009
* Perła Rynku FMCG 2009
* Jakość Roku 2009
* Hit Handlu 2011
* Najlepszy Produkt – Wybór Konsumentów 2012




Jak powstaje wybrany produkt "Lajkonika"?

          Pewnie wielu z nas chciałoby wiedzieć jak przebiega proces produkcji słonych przekąsek „Lajkonika”. Na szczęście udało nam się dotrzeć do informacji, jak wytworzyć popularne precelki:
          Na początku przygotowane jest ciasto, w jego skład wchodzą: mąka, drożdże i odrobina tłuszczu. Wymieszane składniki przenosi się na taśmę, na której jest wielokrotnie laminowane i rozwalcowane. Następnie z wielkiego kawałka ciasta zostaje wycięte specjalnymi foremkami tysiące precelków, które zostają obwarzane czyli opryskiwane gorąca parą, a następnie posolone i przeznaczone do pieczenia. Po wyjęciu z pieca zostają odstawione do ostudzenia, aby potem móc je dokładnie odmierzyć i zapakować.












Bibliografia:
http://lajkonik.pl/o-firmie/tradycja-wypieku/
http://lajkonik.pl/o-firmie/zrownowazony-rozwoj/
http://lajkonik.pl/o-firmie/nagrody/
http://www.rp.pl/Zycie-Krakowa-i-Malopolski/308079899-Lajkonik-Snack-rozbudowuje-zaklad-w-Skawinie.html#ap-2
http://krakow.naszemiasto.pl/artykul/fabryka-lajkonik-skawina-jak-powstaja-krakowskie-przekaski,1195249,artgal,t,id,tm.html

Komentarze