TRADYCJA A INNOWACJA



         Tradycją w przedsiębiorstwie można określić wiele aspektów, m.in. sposób wykonywania pracy przez pracowników, ich powiązania z pracodawcą oraz rozmaite związane z tym 'zwyczaje' przyjęte wewnątrz firmy. Tradycja to także marka, a co za tym idzie – przywiązanie i zaufanie konsumentów, renoma uzyskana wieloma latami obecności na rynku.

          Gdy przedsiębiorstwo na rynku funkcjonuje od wielu lat, a pracownikami są nadal te same osoby możemy stwierdzić, iż tradycją jest samo jego istnienie (zazwyczaj z taką sytuacją spotykamy się, gdy funkcjonuje na rynku dłużej, niż 50 lat) oraz sposób wykonywanej pracy. Pracownicy wiedzą, na czym polega ich zawód, znają swoje zadania. Wykonywanie pracy staje się ich małą 'tradycją', a chęć zmiany miejsca zatrudnienia jest bardzo mało prawdopodobna. Z tradycją rozumianą przez 'powiązania z pracodawcą' oraz 'zwyczaje wewnątrz firmy' możemy mieć do czynienia w wielu sytuacjach, których nie da się zliczyć.
Przykładowo: 'tradycją' szefa działu jest sprawdzanie pracowników w losowy dzień tygodnia, nigdy nie wiedzą oni, w który konkretnie. Wiadomo więc, że pracownicy 'tradycyjnie' będą przygotowani i z wielkim zaangażowaniem wypełniać swoje obowiązki każdego dnia pracy.

          W rozumieniu tradycji jako marki na pewno pomoże logo. Znak graficzny, dzięki któremu konsumenci kojarzą z nim konkretną firmę, producenta, produkt itd. Gdy dany produkt zyska zaufanie i przywiązanie na rynku, konsument z łatwością odnajdzie go np. idąc do sklepu, na półce będzie szukał opakowania opatrzonego odpowiednim logiem, które od razu skojarzy z producentem, któremu ufa. Przez wiele lat funkcjonowania na rynku firma zyska wielu takich konsumentów (stających się często tzw. stałymi klientami), a co za tym idzie, renomę i popularność.


          Innowację najprościej można określić jednym słowem: ZMIANA. Zmiana, która jest ulepszeniem czegoś; technologii, jakości, marketingu, dystrybucji, sposobu organizacji, rodzaju techniki używanej w przedsiębiorstwie. Innowacja ma prowadzić do tego, by oferowany produkt/usługa był lepszy, a konsument zadowolony.

          Innowację przedsiębiorstwa można realizować na wielu płaszczyznach, jednak w większości przypadków potrzebny jest bardzo duży nakład finansowy.

Przykładowy podział innowacji na kategorie (z przykładami):

1) Techniczna, np. użycie nowej linii produkcyjnej,
2) Jakościowa, np. podniesienie jakości produktu poprzez wykorzystanie w procesie jego produkcji lepszych (i często droższych) materiałów,
3) Marketingowa, np. rozpoczęcie oddziaływania na konsumentów nowym rodzajem reklamy, nowym sposobem wyeksponowania i promocji produktu,
4) Organizacyjna, np. zmiana sposobu organizacji pracy lub zarządzania w danej jednostce.


Połączenie tradycji z innowacją, choć z pozoru trudne, często daje pozytywne efekty w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a także przynosi duże zyski.




Tradycja:
Innowacja:


Komentarze

  1. DZIŚ bez innowacji można tylko zginąć i to nie tylko na co dzień, ale i w biznesie. Dlatego też biuro rachunkowe z Ostrołęki wprowadza nowoczesne systemy pozwalające im pracować zdalnie dla wielu biznesów. Moim zdaniem to bardzo odpowiedzialne.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz