TRADYCJA A INNOWACJA
Tradycją
w przedsiębiorstwie można określić wiele aspektów, m.in. sposób wykonywania
pracy przez pracowników, ich powiązania z pracodawcą oraz rozmaite związane z
tym 'zwyczaje' przyjęte wewnątrz firmy. Tradycja to także marka, a co za tym
idzie – przywiązanie i zaufanie konsumentów, renoma uzyskana wieloma latami
obecności na rynku.
Gdy
przedsiębiorstwo na rynku funkcjonuje od wielu lat, a pracownikami są nadal te same osoby możemy stwierdzić, iż tradycją jest samo jego istnienie (zazwyczaj z taką
sytuacją spotykamy się, gdy funkcjonuje na rynku dłużej, niż 50 lat) oraz
sposób wykonywanej pracy. Pracownicy wiedzą, na czym polega ich zawód, znają
swoje zadania. Wykonywanie pracy staje się ich małą 'tradycją', a chęć zmiany
miejsca zatrudnienia jest bardzo mało prawdopodobna. Z tradycją rozumianą przez
'powiązania z pracodawcą' oraz 'zwyczaje wewnątrz firmy' możemy mieć do
czynienia w wielu sytuacjach, których nie da się zliczyć.
Przykładowo:
'tradycją' szefa działu jest sprawdzanie pracowników w losowy dzień tygodnia,
nigdy nie wiedzą oni, w który konkretnie. Wiadomo więc, że pracownicy
'tradycyjnie' będą przygotowani i z wielkim zaangażowaniem wypełniać swoje
obowiązki każdego dnia pracy.
W
rozumieniu tradycji jako marki na pewno pomoże logo. Znak graficzny, dzięki
któremu konsumenci kojarzą z nim konkretną firmę, producenta, produkt itd. Gdy
dany produkt zyska zaufanie i przywiązanie na rynku, konsument z łatwością odnajdzie
go np. idąc do sklepu, na półce będzie szukał opakowania opatrzonego
odpowiednim logiem, które od razu skojarzy z producentem, któremu ufa. Przez
wiele lat funkcjonowania na rynku firma zyska wielu takich konsumentów
(stających się często tzw. stałymi klientami), a co za tym idzie, renomę i
popularność.
Innowację
najprościej można określić jednym słowem: ZMIANA. Zmiana, która jest
ulepszeniem czegoś; technologii, jakości, marketingu, dystrybucji, sposobu
organizacji, rodzaju techniki używanej w przedsiębiorstwie. Innowacja ma
prowadzić do tego, by oferowany produkt/usługa był lepszy, a konsument
zadowolony.
Innowację
przedsiębiorstwa można realizować na wielu płaszczyznach, jednak w większości
przypadków potrzebny jest bardzo duży nakład finansowy.
Przykładowy
podział innowacji na kategorie (z przykładami):
1)
Techniczna, np. użycie nowej linii produkcyjnej,
2)
Jakościowa, np. podniesienie jakości produktu poprzez wykorzystanie w procesie
jego produkcji lepszych (i często droższych) materiałów,
3)
Marketingowa, np. rozpoczęcie oddziaływania na konsumentów nowym rodzajem
reklamy, nowym sposobem wyeksponowania i promocji produktu,
4)
Organizacyjna, np. zmiana sposobu organizacji pracy lub zarządzania w danej
jednostce.
Połączenie
tradycji z innowacją, choć z pozoru trudne, często daje pozytywne efekty w
zarządzaniu przedsiębiorstwem, a także przynosi duże zyski.
Innowacja:
DZIŚ bez innowacji można tylko zginąć i to nie tylko na co dzień, ale i w biznesie. Dlatego też biuro rachunkowe z Ostrołęki wprowadza nowoczesne systemy pozwalające im pracować zdalnie dla wielu biznesów. Moim zdaniem to bardzo odpowiedzialne.
OdpowiedzUsuń